booked.net

זיכרונות ילדות

נטע זמירי – מר חיים

ההורים הגיעו מלטביה, תנועת הנוער החלוץ.

אבי שימעל’ה, כאשר הגיע ארצה נאמר לו ללכת לקבוצת כנרת. מאחר שאברהם איתי היה המדריך שלו בלטביה ודיבר רק על כפר גלעדי, שמעלה סירב, החל לבכות ואמר שהוא רוצה רק לכפר גלעדי. נענעו לבקשתו וכך פגש את חייל’ה אימי אותה הכיר כבר בתנועה. בקיבוץ היה חצרן, אחראי לאספקת הציוד והמזון. בתפקידו זה גם סחר עם השכנים הערבים מאבל.

 מתחת למחסן חפרו באותו זמן את אחד הסליקים. הוא שמע את הקולות ושאל את אברשה שמוקלר המא”ז, מה זה? וזה השיב “לא מדברים על זה“. כך נשאר כמעט עד ליום מותו. במחסן הישן עם הסליק שמור המשקל איתו עבד. היה אדם ישר והוגן והחזיק בקופה קטנה לכיסוי הוצאות מוכרות של החברים, כמו דמי נסיעה. אימי עבדה במטעים, כאשר הייתי בכיתה ח’ או ט’, ירדנו למטע לדלל שזיפים. היה יום חם מאוד, ברחש ולא נעים. אחרי כשעה אמרתי לאמא, חם לי ולא נעים לי, אני לא נשארת יותר. אמי אמרה שאי אפשר כי זאת עבודה! ולא יוצאים מהשורה. ( עבודה הייתה ערך מקודש). אבל, אני קמתי והלכתי.

בשבת השחורה הייתי בכתה ב’, בת עמי המורה אמרה לנו, ברגע שאתן פקודה, תרוצו ותשכבו על הכביש. נכנס הזחל”ם הבריטי שפרץ את הגדר וניתנה הפקודה לכל הילדים לשכב על הכביש לחסימה. איזיה פורטוגלי שכב ראשון ואני לידו. הזחל התקרב ועלה לאיזיה על הרגל והוא נפצע. בערב סיפרתי לאבא שהייתי שם ושכבתי לידו וראיתי הכול, אבא הגיב “אז מה”? נתנו הוראה אז הכול בסדר. בכיתה ב’ התחלנו לעשן, ליקטנו בדלי סיגריות בבית ציפורי. קבעתי עם חברה מהכיתה להיפגש בערב על כיסא נוח בבית המרגוע לעשן שם. כאשר ישבתי ראיתי ש”זאב גדול” מהמטע רואה אותי מעשנת. אבא שלי יצא באותו זמן מהחדר כדי להפעיל את החימום במקלחת הציבורית וזאב סיפר לו. בערב הלכנו עם ההורים לחדר האוכל ומשם לבית הילדים להשכבה. רק בדרך אבא התחיל לדבר על הנושא ולהטיף לי. דיבר, ודיבר, ודיבר. אמרתי לו אבא תרביץ לי אבל תפסיק לדבר.

גן הילדים, היה בית אבן ללא בית שימוש. בחוץ היה בור ספיגה. הזיכרון הראשון : טור הילדים יושבים בשורה על הסירים לעשות את צרכיהם.

הגננת הייתה זינה שמוקלר. אישה יפה עם צמה בלונדינית אסופה.

 בצהריים צריך היה לישון. לא הצלחתי להירדם. הייתה לי הרגשה שאני ילדה אהובה בגן. חטפנו שעלת והיה הסגר עם גדר סביב הגן, כל הילדים נדבקו.

הגדר מזכירה לי את שהותנו בחיפה במלחמת השחרור. הייתי בת שמונה או תשע. לחיפה הסיעו אותנו באוטובוס של “שרות החולה” הנהג היה מנחם קלר. נסעתי עם אחותי הקטנה גאולה. ההורים נשארו במשק לעבוד. ההורים הגיעו אחת למספר שבועות לבקר במשאית של המשק. כאשר היו אזעקות הייתי רצה לקומה העליונה להוריד את גאולה למטה. אני זוכרת משם רק את הפרידות מההורים כאשר היו צריכים לנסוע חזרה, לא זוכרת שבכיתי אז.

במלחמת העולם השנייה פינו אותנו לתל יוסף, תקופה שאני לא זוכרת.

הלכנו פעם לטייל בכיתה א’ –ב’ לכיוון מנרה עם בת עמי. אתנו היה גם החמור “משיח” עליו העמיסו ציוד, מזון, מים. הלכנו דרך הכפר הונין. לא זכורים לי עימותים עם הערבים. טיולים רבים עשינו אל הסלע הגדול. את הדרך חזרה עשה רוני סגל ז”ל בריצה.

את רוני אני זוכרת כילד טוב לב, מוכשר מאוד, חכם וצנוע. כאשר היו עימותים בכיתה בין הילדים, הוא היה הדמות המפשרת והמרגיעה. זוכרת מגיל הגן את הטיולים עם בת עמי אל מעיין הרואחינה היכרנו את כול צמחי השדה בדרך.  בדרך למעיין פגשנו את נשות ונערות הכפר עם הכדים על הראש יורדות למעיין לשאוב מים. באחד הביקורים המשכנו לכפר עם בת עמי להיפגש עם ילדי בית הספר שלמדו בבית אבן. הם שרו לנו שירים בערבית. היחסים היו טובים ללא מתחים. לאחר מלחמת השחרור אחד מהם ,דיב -נשאר במשק עם בנו שלמד אתנו בכתה.

בחדר ההורים הקטן לא היה חשמל, הייתה מנורת נפט שהשתמרה עד היום. לא היו לי צעצועים, לא זוכרת בובה פרטית. היינו כשעתיים עד לארוחת הערב של ההורים בחדר האוכל. אני זוכרת רק ספר ילדים אחד בחדר ההורים. זוכרת שאני רעבה והולכת לאכול תאנים. בעיקר אבא היה משכיב אותי לישון. מקלחת קרה, קפיצה למים והחוצה. השכבה מהירה, אבא תמיד מיהר. מפעילות לפעילות. לא זוכרת שיצאתי חבולה מהתקופה של הלינה המשותפת.

לא זוכרת אלימות, או החרמות בין הילדים. אפשר היה להיות גמישים. היו כנראה דברים חשובים יותר. אפקט המייסדים זכורות לי דמויות מובילות כמו לגרישה, נחום הורביץ, נחום צפוני, נתן אליעזר קרול. כאשר גרישה דיבר באסיפה, זבוב לא עף.

לא זוכרת פחד בלינה המשותפת. גאולה אחותי הייתה מדי פעם בלילה בורחת לחדר ההורים פותחת את הדלת בשקט כדי להתגנב למיטה שלהם. אימא הייתה אומרת באידיש ” זי אוט כקומן” – היא הגיעה. אבא היה קם ומחזיר אותה לגן, בלי לדבר מילה. לא נתנו למצבי פינוק להתפתח.

 לעבודה בגן הירק הלכנו גם בגשם במגפיים או נעלי עבודה.

לימודים: מבחנים בכיתה הגיעו כאשר חיים ישראלי וישראל לוין החלו ללמד אותנו, גם רמת הלימודים עלתה. היינו כיתה אחרונה שלמדה במשק. אחרינו מקבוצת אלון למדו בכפר בלום בביה”ס האזורי. בחינות בגרות לא עשינו. ההורים תמיד קלטו ילדים מחברות נוער. שעד היום מגיעים לאזכרות של ההורים.

עם מירה אורן למדנו חשבון וגם לוגריתמים. פסנתר לימדה אותנו האימא של פיליס – לי. יום אחד הגיע מפקח ממשרד החינוך לראות את רמת הלימודים. מירה שאלה, שאלה ואני הצבעתי. כיוון שלא הייתי תלמידה טובה בחשבון, מירה חיפשה מישהו אחר שיענה לא ויתרתי, הלכתי ללוח ופתרתי את התרגיל. אימא פעם אמרה למירה כי לנטע קשה עם החשבון, תשובתה של מירה הייתה : לא חשוב העיקר שהיא בן אדם. בכתות הבוגרות טיילנו וגרנו במשמר העמק ואשדות יעקוב

טיולים שנתיים אני לא כל כך זוכרת. זוכרת את מגורי הצריפים בכתות יא’ יב’. אז גם החלו הרומנים.

שעות מחנך לא זכורות גם לא זכורות לי שיחות על הנעשה בארץ ובעולם. אני זוכרת שהיינו באים אל בת עמי הביתה והיא הייתה מקריאה לנו מהספר “בישימון ובערבה” קטעים בהמשכים היה כיף.

אימא תמיד רצתה לגור במושב לא בקבוץ. רצתה לגדל לבד את הילדים. חנה הג’ינג’ית הקימה את חברת הילדים. בחופשים נסענו באוטובוס לבקר את המשפחה בתל אביב ורמת גן. זוכרת שתמיד הכנו לקראת הביקור מצרכים להביא להם כמו פירות.

המושג מקלחת למתביישות. הייתה מקלחת משותפת לבנים ובנות אבל כאשר הבנות החלו להתפתח, היו כאלו שהתביישו להתרחץ במקלחת המשותפת. והן השתמשו במקלחת למתביישות. במקלחת שלנו בגן אני זוכרת ” מהר, מהר”. כאשר הייתה התקפת כינים עשו לכול הבנות קרחות וחפפנו ראש עם נפט וחומץ.  

כאשר הייתה ההכרזה על הקמת המדינה באו להעיר אותנו, רצנו לחדר האוכל והיו שם ריקודי הורה סוערים.

לקראת כל חג הייתה התרגשות גדולה של ההכנות וחזרות להופעות. סביבון הפלא זכור לי כחוויה. ימי הולדת בגן היו, לאחר מכן לא זכור לי בבית הספר או בבית עם ההורים. לא הייתה גם תופעה של ניחום אבלים. הייתה לוויה וזהו. אחד במאי עמדנו כל הילדים ליד המכבסה היה מסדר ואז נסענו לחורשת הארבעים למפגש אזורי. חלק מההופעות היו מופעי פירמידות שהיה מכין יענקלה זייל.

דמויות מתקופת הילדות ראשית ההורים, אימא ואבא, חנה הג’ינג’ית , זינה, בת עמי חיים ישראלי, ישראל לוין, חיים בר. לא היה דרייב לתפקידים ציבוריים אצל ההורים, זה לא הפריע לי, להפך.

שי  מלמוד

הגן שלנו היה הגן הראשון אשר תוכנן ונבנה על פי רעיונותיו החינוכיים של מרדכי סגל. יחידה אחת אשר כללה את הכיתה ואת חדרי השינה והשירותים. הייתי צריך להיות בכיתה בוגרת יותר, אולם לא בכול שנה נפתחה כיתה אלא בהתאם למספר הילדים המצדיק פתיחת כיתה חדשה. כך נפתחה קבוצת דרור שנתיים לאחר קבוצת איילה ושנתיים מאוחר יותר קבוצת הזית.

הגן נפתח בבית האבן (היום הגלריה לצילום של יגאל אשוח) לידו היה צריף אשר שימש את הספורטאים בהנחיית יענקלה זייל.

הגננת ראשונה הייתה תחיה. היא התחתנה עם הבעלים הירושלמי של משרדי הכרטיסים “לאן” ונסעה אתו. את מקומה החליפה כרמלה בר עד לכיתה א. ואז הגיעה פנינה מורה צעירה.

המטפלות זכורות לי:  פרומה שנקמן, היה לי פצע בגב ,ובכול יום לאחר המקלחת הייתי נתלה על גבה של פרומה וכך היענו למרפאה לצורך חבישה.

הורים לא טיפלו בילדים במשך היום כי היה עליהם לשהות במקום עבודתם, המשימות והצרכים האישיים טופלו בידי המטפלת או הגננת. הייתה גם שרה קרוסקל תקופה מסוימת.

 משחקים שקונים כמעט ולא היו לנו למעט משחקי קלפי רביעיות. משחקי חבל, קלאס, 5 אבנים, דודס היו המשחקים הנפוצים. מרבית הזמן היינו בחצר ושיחקנו יחפים תחת עץ הקזוארינה אשר השילה פירות קוצניים לאדמה שדקרו את הרגלים היחפות שלנו.

ילדים חולים – כאשר היינו בכיתה א’ היו לנו שישה   חדרי שינה לכול חדר צבע אחר. החדר הצפוני היה חדר “איזולציה” בו בודדו ילדים חולים כדי שלא ידביקו את שאר הילדים. לשם נכנסה רק המטפלת.

המורה הייתה בת עמי שלא נתנה לי הנחות. יום בהיר אחד לאחר מות אימא אבא הביא את בת עמי לגור אתו. מסתבר כי הכירו אחד את השנייה בעבר וגם ניהלו רומן. לבת עמי הייתה ילדה בת 7 –יעל גבעוני ולאבא בן וכך קמה המשפחה. הבת יעל נסעה ללמוד ביגור ובמקווה ישראל. גרנו בצריף ולאחר מכן עברנו לשיכון א’.

אבא הלך בלילה להשכיב אותי בגן, ישבתי לו על הכתפיים הוא נהג ללכת דרך חורשת האקליפטוסים בעיקר בחורף כדי להימנע מבוץ.  בחושך תחת העצים הרוח נושבת ומדי פעם הייתה נופלת עלי טיפת גשם וענף נמוך מלטף, מפחיד. אמרתי לאבא כאשר אהיה גדול אעקור את כול העצים כדי שלא יפחידו. ליד הבית שלנו היה מגדל המים ועליו הייתה עמדת התצפית והאיתות עם פרוז’קטור גדול. כל ערב בדרך להשכבה, עלינו על המגדל ואני הייתי מדליק את האור ומאיר את ההר סביב. הייתי ילד ולא ידעתי אם צריך לפחד או ממה, זה היה מעין משחק. היו ילדים שהתעוררו בלילה מפחד ורצו לבית ההורים. אני גם זוכר שהיו ילדים שפחדו ללכת לשירותים בלילה ולכן בכול חדר היה גם סיר לילה. כאשר אבא היה משכיב אותי נהגתי לעכב אותו בטענה שאני צריך להיפרד מכולם וכך גררתי אותו מחדר לחדר מתמונה לתמונה ואומר לילה טוב לכולם. כאשר בסופו של דבר אבא ושאר ההורים הלכו, נשארנו הילדים לבד, כאשר בין חלסה (קריית שמונה) לקיבוץ יש רק את יללות התנים. הבית שלנו היה הקיצוני שהיה מאוכלס בלילה. אבל לאחר שההורים עזבו אותנו ללינת הלילה, החלו החיים האמתיים. הדיירים שבאו לגור שנתיים מאוחר יותר בבתים שנבנו ליד, טענו כי אנחנו משתוללים מרעישים ומפריעים את מנוחתם.

האוכל היה טוב, היו ימים קשים מאוחר יותר בתקופת הצנע לאחר קום המדינה, אבל כילדים קטנים היה הכול. לחם, פירות , ביצים ומוצרי חלב. נהגנו ללכת אל המחלבה של קיילה גלעדי שעשתה גבינת ברינזה ושימעה נודע כמגבנת. חיכינו שתוציא את התבנית עם הגבינה מהמים הקרים את הגבינה אשר גלשה מעבר לגבולות התבנית הייתה חותכת בסכין ושמה לנו בידיים. אכלנו את זה כמו סוכריות. סוכריות ושוקולד לא הכרנו. בבית האבן הלבן בית האבן הראשון גרו אז משפחות קרוסקל, רייכל וגורלי ואנחנו.

טיולים

בת עמי למדה והשתלמה בגרמניה בחינוך, היא למדה טבע אצל יהושע מרגולין בתל אביב. במערכת החינוך  והלימודים של בת עמי, הטבע היה במרכז. כול הטיולים מקרוב ומרחוק נסבו סביבו. כול שבוע הלכנו לטייל לנחל הדרדר בכול פעם לראות קטע אחר ולעקוב אחרי השינויים בטבע, פריחה, צבעים משתנים ועוד. בכל שבוע נערכה שיחת כיתה כול ילד צריך היה להביא פרח שלא מכיר ויחד בעזרת ספר מגדיר הצמחים של בת עמי זיהו אותו. המגדיר ליווה את בת עמי תמיד בכיס.

היו הרבה טיולים יצאנו השכם בבוקר כדי לראות את הזריחה מעל רמת הגולן ולשרטט את המקום המשתנה של הזריחה, כך למדנו על סיבוב כדור הארץ סביב השמש.

ביקרנו בכפרים הערביים בסביבה: בת עמי ידעה ערבית שוטפת והלכנו אתה לבקר ולראות את כתות הלימוד של ילדי הכפרים. אבל הכפר השכן היה כפר נוצרי ובו  כנסיה בזמן הלימודים ישבו התלמידים על הרצפה, ילד שלא היה מרוכז חטף מכות עם השוט. פעם הלכנו לבקר במנרה, קיבוץ צעיר. עשינו שם מחנה ליד בתי החברים היינו שם ארבע ימים את הצידה לקחנו על האתון “משיח”.  הלימודים היו בטבע. בדרך חזרה העמסנו את הציוד על האתון וירדנו דרך הכפר הונין (מרגליות). חצינו את הכפר וילדי הכפר רדפו אחרינו. והחלו לזרוק עלינו אבנים. בת עמי הודיעה לנו “אף אחד לא בורח המשיכו ללכת”. היא הלכה אחרונה כך שאם תפגע אבן, היא תיפגע. עד היום אני מלא הערצה על קור הרוח שהפגינה. המשכנו בדרכנו בלי לרוץ. פגשנו שלושה ערבים שהיו בדרך מחלסה להונין. בת עמי עצרה לידם ו”שטפה” אותם על יחסי השכנות שהפגינו הילדים. אחד מהם ענה ונראה שהתנצל, המשיך לעבר חבורת הילדים ניגש אל מי שלדעתו עמד בראש והוריד לו סטירה מצלצלת. ידעה לשמור על הכבוד.

 יום אחר עלינו להר לעבר לבנון כדי לשחק בשלג. לפתע הגיע ג’יפ צבאי עם נהג ערבי וסמל צרפתי ושאל מה אתם עושים פה? מאיפה אתם? ומיד עונה אתם מ”תחשיבה” (הצריף) זה היה שם הקיבוץ בפי הערבים. עברתם את הגבול אמר לה, בת עמי עשתה עצמה תמימה ואמרה “בסדר, נלך חזרה”. לא, אומר לה הסמל. “את תבואי אתי לתחנת המשטרה והילדים ימתינו כאן עם הנהג”. נסעו לכפר הקרוב למטולה לתחנת המשטרה. המתנו עד שחזרה וירדנו חזרה מעט כדי לצאת מתחום לבנון. גדר לא הייתה שם. בת עמי נהגה בקור רוח במצבים כאלה. דיברה ערבית שוטפת וידעה איך להתמודד.

 יום אחר לקחה אותנו ליום שוק בחלסה (קריית שמונה). זה היה שוק גדול והגיעו לשם ערבים מכול הסביבה, אלפים. גם מלבנון. כדי שלא נלך לאיבוד לקחה חבל גדול וכול ילד החזיק בחבל.  בת עמי הלכה בראש ושרה קרוסקל המטפלת הלכה אחרונה. הערבים שראו ילדים מחוברים לחבל שאלו אותה האם הילדים למכירה?   

ימי הולדת לא זכורים בגן או בכיתה.

יחסי אחים

 עומר היה צעיר ממני בשבע שנים ואני הייתי המבוגר האחראי. אבא היה בקיבוץ מנרה כשליח מלווה ומדריך של הקיבוץ הצעיר. בת עמי הייתה עסוקה בענייני חינוך בערב. ואני בן שתים עשרה משכיב את עומר בן החמש לישון. לאחר שסידרתי לו את המיטה ולבש פיג’מה החברים שלו ביקשו “עוד פעם אחת ודי” הכוונה הייתה לריצה לאורך המסדרון הארוך מקצה לקצה. ההורים האחרים היו באים משכיבים והולכים, ממני ביקשו והסכמתי, אבל אלו היו ריצות בלי סוף.

תעלולי ילדים

ההורים שלנו לא כל כך גידלו אותנו, לא היה להם זמן. היו עסוקים בהקמת מדינה ובניית קיבוץ. בבית של ההורים היינו מעט אם בכלל. אכלנו בחדר האוכל של הילדים. והמשכנו לשחק בחצר ובסביבה. לחדר האוכל של החברים כמעט ולא נכנסנו. המקום היה קטן וצפוף ולא היה מקום שם למשחקים שלנו. אם היינו משחקים ומשתוללים שם היו כועסים עלינו.

ההורים גרו על המגרש ופחדתי ללכת בערב בחושך דרך חורשת האורנים והלכתי דרך הכביש. פעם אחת העזתי ללכת דרך החורשה בחושך ופתאום שמעתי צעדים כבדים מאחורי. פתחתי בריצה עד לבית הילדים הסתתרתי והמתנתי לראות של מי הצעדים, זה היה אברשה שמוקלר שהיה שומר לילה.

 שומרת הלילה פחדה קצת מהקבוצה שלנו, על דלת הכניסה לבית תלינו סיר מים מחובר בחבל לידית הדלת, מי שפתח את הדלת הסיר נשפך עליו. גרנו שישה ילדים בחדר. פעם חפרו תעלה ליד הבית להנחת צינור מים. למעבר מעל התעלה הניחו לוח עץ כגשר. סילקנו את השק ומתחנו שק במקומו. כמה בחורים מגרעין התנועה המאוחדת שהיו מיועדים למעיין ברוך נפלו לתעלה. לפתע הופיע אברשה שבא לראות את בנו . יענקלה נויפלד קם להזהיר אותו, “זה לא גשר זה שק! לך מסביב” הוא צעק לו. הוא אכן הלך מסביב, אבל כאשר חזר הלך ישר לשק ונפל. אנחנו נמלטנו במהירות נכנסנו למיטות תחת השמיכות. אברשה זינק ורדף אחרינו לחדרים הדליק את האור ובכול מיטה שמצא שני ילדים שלף אחד והפליק.

לאחר מלחמת השחרור אספנו תחמושת ,פרקנו כדורים ועם אבקת השריפה ניסינו להעיף כדור. הדלקנו פעם אחר פעם ללא הצלחה, פעם אחת , נשמע קול נפץ והקליע עף ופגע לבחור בפנים. דם החל לרדת. משה במברגר ראה את הבחור נוטף דם. שאל מה קרה , נתן לו סטירת לחי ושלח אותו למרפאה. בסמינר אורנים הרצה וחינך כי מכות לא פותרות שום דבר.

יום אחד שיחקנו עודד ואני במגרש הגרוטאות וראינו על הגבעה מאחורי רפת ב’ במקום שהיה מגרש גרוטאות, את עוזי וגדעון שמוקלר מרימים גלגל מתכת ענק עם שיניים שהיה שייך פעם לאחד הטרקטורים הגלגל החל להתגלגל במורד הגבעה קיבל תנופה והמשיך דרכו לגן הירק למטה וחתך שבע שורות של קווי צינורות של ממטרות נעות.

בבית הילדים הייתה מקלחת בשלב בו הפסקנו להתקלח יחד בנים ובנות, הייתה תורנות מי קודם בנים-בנות? היו ויכוחים מי יתקלח ראשון. בחורף, בימי שישי ברוניה הייתה מחממת מים על פרימוס בסיר גדול ועם קלחת הייתה נותנת לכול אחד מנה לזה הוסיפו מעט מים קרים שלא יהיה חם מדי ובזה כול אחד היה צריך להתקלח, להסתבן ולהישטף… מאוחר יותר נבנתה מקלחת לבנים ובנות. היו כמובן תמיד הצצות. פעם ראיתי את אסף וחמי סוחבים סולם גדול מציבים על הקיר ומטפסים. טובה פורטוגלי ראתה אותם מהחלון במחסן שלה, הרימה את קולה ושניהם צנחו.

עמוס רחמן

1933 שנת לידה. אימא שרה קרוסקל מאסטוניה מההכשרה בריגה.. אבא אריה- לובה רחמן מרוסיה-לטביה למד הנדסה בגרמניה והגיע לארץ .האבא עבד בנהריים אצל רוטנברג כמהנדס חשמל. חיפש דוברי רוסית בקבוצת כינרת ,מישהי שהכיר שלחה אותו להר כי שם יש דוברי רוסית. אל קבוצת טבריה, מצא חן בעיניו והתחבר.

חינוך: הגן היה באחד מבתי האבן שירשרה הייתה הגננת שלנו. חוויות ילדות נהדרות בעיקר הצגות, משחקי הצגות. ביום ובלילה.

היינו ילדי בר הסתובבנו בשדות, בכל מקום. היינו קבוצה קטנה על כן הביאו ילדי חוץ כמו דני גור מנתח הלב. יפתח מתל אביב.

מתחילים ללמוד בבוקר, הולכים לאכול ארוחת בוקר וחוזרים ללמוד עד

אחות של שמוליק רבינוביץ לימדה אותנו לקרוא ולכתוב לפני ביה”ס. הלינה הייתה לינה משותפת. סך הכול חוויות אין סופיות. חדר האוכל היה בית אבן מהראשונים., הולכים לארוחת בוקר, חוזרים ללמוד עד ארוחת צהריים.  אחר כך מנוחת צהרים בחדרי השינה. בחדר 3-4 ילדים מעורב בנים בנות. 

נעמי שפרינצק בתו של יו”ר הכנסת… הייתה מורה. אהובה הייתה מורה אחריה מאוד מורה אהובה. .. משה במברגר היה אחריה יצא ללמד בסמינר אורנים והיה מהמטיפים הגדולים בסמינר של “לא להרים יד על תלמיד”. אבל המכות שאני, גיורא ודנה חטפנו ממנו לא ישכחו. להורים לא אמרנו מילה. לימים התיידדנו.

בחינות ? מבחני פתע היו. חברי משק באו ללמד נושאים מקצועיים. כמו מירה רוזין. לימדה אותנו פיסיקה כמו איך עובד מקרר. התווכחתי אתה ואמרתי לה שהיא טועה. מירה הוציאה אותי החוצה מהכיתה, הלכתי לחפש את וילי- בעלה. מצאתי אותו מתקן מקרר במחלבה. שאלתי אותו איך פועל המקרר והוא אהב להסביר… למחרת מירה באה לכיתה וביקשה סליחה. מסתבר שהיה ברור בבית… היה לנו מורה בשם גדליהו, יהודי רציני גלותי. בכול פעם כאשר הייתה הפסקת חשמל, הוא היה מגרש אותי מהכיתה…כי  כול תקלת חשמל יוחסה לי.

 לקבוצות הגיל קראו תחילה לפי אותיות קבוצה א’ הייתה הבוגרת. ב’. לאחר מכן החלו לתת שמות לקבוצות איילה הייתה הראשונה, ברוש , דרור, הזית וכך הלאה.        

יום אחד החלו להעלם כפתורים מהבגדים, לכולם החלו להעלם הכפתורים יש גנב כפתורים! מה עושים? היה לנו אז דוד חימום נפט. עשינו תורנות התחבאנו אחריו והמתנו לגנב עד שיום אחד גילינו באחד התאים בעל חיים קטן- חדף שאכל את הכפתורים. 

כאשר היינו חולים הייתה “איזולציה”. הצריף הקרוב לגן שימש גם לבידוד.

יתמות: תורה אחותי נולדה 4 שנים אחרי. כאשר הייתה בת שנה, אבא נהרג כשעבד כמהנדס בזיכיון החולה במארב של ערבים יחד עם עוד 3.לא סיפרו לי, ראיתי את אימה בוכה. הייתי רגיל שאבא לא תמיד היה בבית כי עבד רחוק בחולה. אימא הייתה לוקחת אותנו בערב לקצה המשק לראות מרחוק את האורות של יסוד המעלה, מקום שאבא נמצא. על מותו נודע לי מאחד מיילדי החוץ רק אחרי כשנה, באתי אל אימא והיא סיפרה.

אימא הייתה משחקת אתנו בחדר המשחקים קלפי רביעיות.

כאשר עברנו מבית אבן ( עם פרימוס- דשה) לבית הלבן, השכנים שלנו היו משפחות מהקבוצה שלי. לידנו דשה עדנה , השל ורן צור, אלקה עם חנן אסטרחן, אליהו לויטין עם תמר, יוסקה מלמוד. השל היה עושה לנו הווי. היה עושה מדורה וקולה תירס של בהמות, גרעינים קשים אבל טעימים. היה קורא לנו מספרי מיתולוגיה באנגלית ומתרגם. את החדר של דשה נתנו לשפרה קראוזה, קשרית של ההגנה. החדר הפך לחדר שידור. על הגג היה פרוז’קטור, בחורשה הקימו גנרטור עבור המשדר וכך היה לכל הבית חשמל. 

בר מצווה- “לא מדברים על זה”

 לטקס בר מצווה לא הכינו אותנו. יום אחד הצטרפו אלינו כמה ילדי חוץ של בני חברי השומר (אורי ספקטור, מיה נדב). לילה אחד העירה אתנו מאיה ציפורי אמרה לנו להתלבש בשקט ולחכות לה בחוץ. היא הוליכה אותנו בשורה בשקט, הגענו למגרש היו שם לפידים מסודרים בחי”ת. הדליקו 2 לפידים.  אליעזר קרול דיבר אלינו נאום שלם ונתן לכל אחד מאתנו רובה ביד. זו הייתה הפעם הראשונה שהחזקנו נשק ביד. עד אז ראינו רובים רק אצל הנוטרים, “נכנסתם לגדודי הנוער של ההגנה” הכריז אליעזר קרול ונתן לנו גם ספר תנ”ך. לא הכינו אותנו לקראת האירוע, הפתעה.

באותו זמן הנושא של “לא מדברים על זה” היה כבר קיים. גם לנו החדירו את הנושא לראש. הלכנו לחדרי ההורים לאחר הטקס וישבו אצלם חברים שאלו אותי מאיפה באת? “אמרתי לא מדברים על זה”! עד אז היינו אוספים-“סוחבים” תחמושת, עכשיו הפסקנו כי הרגשנו גדולים וחלק מהעסק. התחילו לאמן אותנו, מאיה ציפורי יחד עם מדריכי חוץ, לימדו שדאות, הסוואה, מעבר מכשולים,  מחנאות ,תרגילי סדר ואיתות מורס. אבל לא מדברים על זה! עשינו תצפיות מהחורשה של פינת –חי, לכוון הכביש הראשי לספור תנועת מכוניות צבא. לילה אחד בומבה ואושר גליק העירו אותי ואת חנן אסטרחן לקחו אותנו בלילה למלון ( המקום בו קלטו עולים שהגיעו בלילה) ולימדו אותנו לנקות נשק. ולא מדברים על זה! גם לא אחד עם השני! כך מדי שבוע. לילה אחד לאחר שהעירו אותנו, בומבה שואל אם אני יודע לנתק את הפעלת התוף האחורי של הטרקטור הנקרא “חמור”, גם בחושך. כאשר התשובה הייתה חיובית, קשרו לנו את העיניים ולקחו אותנו  כמו בחסמבה. הגענו לטרקטור החמור שהיה לו התקן אחורי של תוף להפעלת חגורה מסתובבת. אנחנו שהכרנו את המשק כמו את כף ידנו, ידענו מיד איפה אנחנו. שניהם מסתודדים ביניהם וחוזרים, מה שאתם רואים לא ראיתם! לא מדברים על זה! ניתקתי את התוף מהטרקטור והורכבה עליו חגורה אחרת, חיברו את החגורה לגלגל של מגרסה בתוך המחסן והיא זזה, נפתח פתח לבור חשוך. אושר ירד למטה והדליק אור. אחריו ירדתי בסולם עם הגב לחדר. כאשר הסתובבתי קיבלתי הלם- מגודל וכמות הנשק שראיתי. מאז בומבה היה מגיע בלילות מעיר אותנו ולוקח אותנו לסליק לנקות נשק. את השוק מגודל המקום לא אשכח עד היום. עד היום  אני לא יודע אם היו עוד נערים כמונו שעשו זאת. ניקוי נשק, כי לא מדברים על זה.

לבד מפעולות גדנ”ע היו גם פעולות של הנוער העובד. טיולים בתחילה היו של יום אחד. כמו לכפר נעמה ליד (חלסה), קריית שמונה של היום. ברגל כמובן.

יצאנו למחנות של הנוער העובד  מחנה ארצי 1947 על הכרמל. הגעתי כעבור יומיים למחנה וסידרתי חשמל ותאורה למחנה. בסוף המחנה במסדר סיום קיבלתי ספר “עולי ציון” לאות הוקרה.

כילד הייתי סקרן “נדבקתי” לחשמלאים ולמכונאים שאלתי שאלות והיו חברים ששמחו להסביר. כמו דב קרול, סי קולר- שמחו להסביר. יום אחד החלו לבנות מכון חשמל. יצקו בסיס לגנרטור ולמנוע ולמסב ביניהם. אחרי זמן אני רואה שהמסב עומד עקום. הלכתי לחבר משק במוסך וסיפרתי לו שהמסב עקום גירש אותי. הלכתי לדב קרול שבא מיד עם פלס בדק ואמר לי אתה צודק, יפה מאוד, תודה רבה. הרגשתי בשמיים.

 בשנת 1941 פלש הצבא האנגלי ללבנון. לילה אחד נשמעו פיצוצים, העירו אותנו והשכיבו אותנו על הרצפה תחת המיטות. בבוקר ראינו המון חיילים אוסטרלים במשק. מלחמת העולם השנייה הגיעה גם אלינו. החיילים אהבו ילדים והחלו לשחק אתנו. בצהריים לקחו אותנו באוטובוסים לתל יוסף. הגדולים יותר נלקחו ליגור רם אליוביץ אורי הורביץ, רחל סגל ניסו להתנגד, אך, דבר לא עזר. שהיינו שם חמישה-ששה חודשים, המשכנו ללמוד שם. גרנו בחדרי השינה של ילדי המשק.  מרדכי סגל לימד קבוצה בוגרת מאתנו. ראינו אותו דרך החלון הולך בכיתה שלוב ידיים מאחורי הגב ומרצה. מי שלא היה בסדר חטף מכה בעורף. לימים היה ממקימי סמינר הקיבוצים- אורנים להכשרת מורים, המוטו היה לא להרים יד על תלמיד…. 

שמלצקונפלקס- סוכריות ברוניה מסוכר מותך וקצפת. סוכר אדום משכנו מהמכוורת. היינו עושים.

טיולי כיתה היו גם ארוכים יותר כמו 3 ימים. נסענו באוטובוס והלכנו הרבה ברגל. לרוב אלקה אסטרחן היה מלווה יחד עם המורה. לפעמים גם חבר נוסף.

ספורט, תחילה הייתה מורה. אחריה רענן קורנפלד, נחמה. שחייה, מלכה שוחט לימדה אותנו שחיית חזה. אחריה – משה במברגר היה יושב על שפת הבריכה עם מקל ארוך ומסייע, מושך במקל.

הייתה במשק בריכת מים מבטון מעל לחדר תחתון מעל הבריכה הייתה תחנת איתות עם תצפית לכול העמק.. ברונו- היה המאסטר, אוקו, משה ברזילי היו חלק מצוות המאותתים. אותנו הוסיפו לצוות לאחר בר המצווה. היו מכשירי קשר עם סוללות שאותם שמרו למקרי חרום. קשר מורס עבר בין היישובים דרך כפר גלעדי בגלל המיקום הגיאוגרפי. אנחנו הילדים רשמנו את ההודעות והעברנו לפי הצורך. בזמן הפינוי של מלחמת השחרור השאירו כמה מאתנו, הילדים “הגדולים” בתנאי שנסייע למשימות הביטחון. בין השאר הקמתי במשק מערכת טלפונים מעודפי הצבא של מלחמת העולם השנייה ביין העמדות למפקדה. קיימנו תורנות קשר, אשר או אני היינו נשארים בג’חולה עם צוות הלילה שמנה 3-4 חברים כחוליית הקשר. האיתות נעשה בעזרת פנסי איתות . אחד היה מאותת ואחת הבנות הייתה קשרית.

לילה אחד הגיע איתות מקבוץ דן, הלילה יוצא כוח לפוצץ מבנים בכפר הערבי “שוקה פוקה” בדרך למעיין ברוך , נא להודיע למעיין ברוך שהם מתפנים אליהם לאחר הפעולה. הודענו לאחיעם – מפקד החבל. אותתנו לקיבוץ מעיין ברוך אך לא הייתה תשובה. אחיעם, שאל אותי האם אני מכיר ויודע לנהוג ברכב פורד “דה לוקס” הישן, רכב שלל מ 1938? התשובה הייתה חיובית ונשלחתי ברכב  לבד. מזויין באקדח עם רכב בלי אורות כדי להודיע ונשארתי ללון שם. בבוקר חזרתי וליד גן הירק האטתי כדי לוודא שהחברים רואים ויודעים מי הנהג. הייתי גאה בעצמי על הביצוע. אימונים בנשק עשינו בבית ציפורי.

בבית הספר היו מקריאים לנו את דבר המערכת כחלק מידע כללי על הנעשה בארץ ובעולם. בבית הכנסת היו קוראים לי להשלים מניין. הייתה שם מפת העולם עליה סימנו את תוצאות מלחמת בעולם השנייה. בונוס על השלמת המניין הייתה מגיעה עוגה הביתה לאימא.

התחבר אל האתר
דילוג לתוכן