booked.net

סיפור המפלצת

אפי מספרת: המפלצת המשחררת

הפעם אני רוצה לספר לכם סיפור על “המפלצת המשחררת”

קראתיו במאמר מת

וך עיתון לילדים “דבר לילדים” שיצא ב- 1959 –תשנ”ט

וכך הוא מתחיל: 

כשתזדמנו לקיבוץ כפר גלעדי ותשמעו בחצר המשק את המילה מפלצת- אל תיבהלו, הכוונה היא

למכונית  משא ישנה.

מדוע נפל בגורלה של מכונית זו שם נורא כזה?

בימים ההם שכן בליבו של הגליל העליון כפר ערבי בשם ח

לסה

ראש הכפר היה כאמל אפנדי, מרוצחי טרומפלדור וחבריו וגם נתיניו לא הצטיינו באהבת ישראל.

כשפרצה מלחמת השחרור הייתה סכנה לניתוק הגליל העליון משאר חלקי הארץ כי המעבר היה רק

דרך הכפר הצורר חלסה.

התחכמו אנשי כפר גלעדי וכיסו את מכונית המשא שלהם “בשריון קשקשים”, פשוט – חיברו אליו

דסקיות הלא הן צלחות ברזל גדולות של מחרשה המחוברת לטרקטור .

המכונית קיבלה פרצוף של מפלצת וכך נסעו דרך הכפר חלסה.

הערבים תושביי הכפר בראותם את האוטו המשונה הזה  נבהלו כי חשבו: “מי יודע באיזה נשק קטלני

מצויד אוטו משונה זה ולכן היו בורחים מפניו, כי לא ידעו כי באוטו הזה אין נשק כלל, אלא חברי הקיבוץ, עובדי אדמה המובילים בו את תוצרתם החקלאית.

כך דבק למכונית המשא הכינוי “מפלצת עד היום”

עד כאן הסיפור  מעיתון “דבר ילדים”

אך, במשך הזמן התווספו סיפורים נוספים שספרו לי חברי הקיבוץ  בקשר למפלצת המשחררת,

אותם אספר בפעם הבאה

ספרה: אפי לויטין בלייברג

 

ועוד על המפלצת

                                                            ה”מפלצת”

באמצע מלחמת העצמאות (1948), כאשר נחסם הכביש הראשי שהוביל מכפר גלעדי לראש פינה, בנו בני הקיבוץ בראשות דב קרול במסגרייה בכפר גלעדי, את המפלסת,- פורץ המחסומים הראשון, שעל שום מראהו, הדביקו לו הפלמחניקים, את השם “מפלצת“.

הייתה זו משאית בריטית, אשר קבלה מלכה שוחט (אשתו של גדע שוחט) במתנה, עם סיום שירותה בצבא הבריטי. המשאית, דופנה בלוחות פלדה כפולים וביניהם מילוי חצץ.  

ממעל, הותקנו לוחות מגן שנלקחו מהציוד החקלאי – צלחות מחרשת ה”דיסקוס”.  מלפנים הותקנה זרוע משולשת שניתן היה להורידה בעזרת כבל עם גלגלת, ותפקידה היה לפנות כל מכשול שהונח על הכביש לרבות מחסומי אבן.  

המפלצת“, אשר בתוכה אנשי חי”ש מכפר גלעדי, נעה מספר פעמים ביום על הכביש מכפר גלעדי לאילת השחר, ואפשרה בכל תקופת מלחמת העצמאות לשמור על עורק החיים היחיד, בין יישובי אצבע הגליל למרכז הארץ.

 עם הקמת המדינה פורק השריון וה”מפלצת” נהוגה בידי  מלכה שוחט שמשה לגרירת עגלת סיקול האבנים, ולאחר מכן עם הנהג דוד טחור, שמשה להובלת מזון ותוצרת חקלאית מהקיבוץ לתנובה.

 בשנות השמונים שוחזרה על ידי נחמן גלעדי. שהיה שותף להסבת המשאית ל”פורץ מחסומים”, ובשנת 2015 שומרה בסיוע המועצה לשימור אתרי מורשת.

                                                                                              כתבה  תורה שרייבר

                                                   

 

התחבר אל האתר
דילוג לתוכן