booked.net

ענפים ומוסדות שירות שהיו ואינם

מפעלים שהיו ואינם מאת יוסקה מלמוד

1.     תעשיית הברינזה – המומחית הייתה קיילה גלעדי. עשו את הברינזה מחלב כבשים. היא שימשה מאכל תאוה לחברים וגם נמכרה לחנוונים בצפת.

2.     תעשיית שימורים – הוקם בשנת 1936 ע”י אביו של גרישה שיינקמן, שבחו”ל היה לו בית חרושת וידע היטב את המקצוע. המקום לתעשייה זו נקבע בחצר תל חי הישנה. הובא לשם “הלוקומוטיב” – מכונת קיטור המסוגלת להניע גלגלים. את השימורים עשו מירקות שגדלו בגן הירק ומזיתים שמסקו מהעצים שמדרום לתל חי. הלוקומוטיב היה מקור האנרגיה הראשון במשק שנרכש בזמנו להנעת מכונת הדייש.

3. מפעל המוזאיקה – הוקם ב- 1936, ליד המחצבה הישנה של גדוד העבודה. מעל מעין הרואחינה הותקנה מגרסה ומתקן לניפוי. גרגירים של אדני שיש נארזו בשקיות ונשלחו לבתי חרושת למוזאיקה שהכינו מהם פלטות לציפוי קירות, מדרגות, מרצפות ועוד. זה היה מפעלו הראשון של גרישה ובעזרתו של סי קולר.

4.  מחפרים – הוקם בתחילת שנות ה- 60 ע”י איזה פורטוגלי לאחר שהשתלם בהנדסת מכונות בארצות הברית. במפעל יוצרו מחפרים הידראוליים והרכיבו אותם על טרקטורים שהובאו לשם כך מארצות הברית. בשנת 1966 הוחלט לחסל את המפעל היות ולא הוכיח את עצמו. בחיסול המפעל טיפל משה אגמי.

5.  ענף הצאן – כפר גלעדי היה המשק הקיבוצי הראשון שהתחיל בגידול הצאן. הביאו גזעים משובחים שאחד מהם הוא גזע קרקול שניסו לאקלם אותם בארץ. העדר, על פי מאיר אלון נרכש בשנת 1922. הצאן שנחשב לאחד הענפים החשובים במשק ותלו בו תקוות רבות בתורתו – חלב, בשר, צמר ועורות. היה גם עדר עיזים. ילדי ביה”ס מילאו בו תפקיד רציני בחליבה. ענף הצאן חוסל למרות שהיה ריווחי וזאת משום שלא נמצאו חברים שהיו מוכנים לעבוד בו. אצילה הייתה כבשה אלופה בדומה לסתווית וזכתה לשבחים באיגוד הנוקדים.

6. משתלת עצי הפרי – שימשה לצרכי המטע וגם למכירת עצים עבד בה אליעזר קרול.

7. הכרם – סיפק תוצרתו לשוק ולמשק.

8. גן הירק – אחד הענפים הגדולים והחשובים במשק שלח את תוצרתו לתנובה בחיפה.

ועוד מוסיפה דניאלה:

1. אסם

2. גידול אורז

3. גיוסים

4. דגי נוי

5. זגגות

6. חדר אוכל ילדים והורים

7.  חזירייה

8.  טבק

9.  כריכיה

10. מדגה

11. מחסן בגדים ומחסן ילדים

12. מחסן נעלים

13. מכון אמריקן בוש

14. מתנדבים

15. מתפרות

16. נפ”ח – ניצול פסולת חקלאית

17. סדרן עבודה

18. סנדלריה

19. פרדס

20. קוסמטיקה

21. שומרת לילה

22. תורנויות שבת וחג

23.  תורנויות שישי ואמצע השבוע

התחבר אל האתר
דילוג לתוכן